Tuesday, April 13, 2010

Mati!!

Bukan selalu kita dengar berita kematian orang-orang terdekat, kan? Mungkin untuk orang lain, selalu kot. Semalam adalah hari yang masih lagi menggegarkan jiwa dan naluri kehambaan. Tak siapa menduga bila tikanya kematian akan datang. Mungkin esok, lusa ataupun sekarang!

Semalam, satu perjumpaan tergempak telah diadakan bersama Prof Symonds, Mel Kerr dan Dr. Webber. Mula-mula, Prof Symonds cakap nak jumpa kami semua untuk satu hal yang sangat-sangat penting. Macam biasalah, student medic mesti ingat hal-hal study je. Kot-kot ade student inappropriate behaviour towards patients ke, student membantah habis-habisan course uni sampai nak saman doktor-doktor ke, pasal exam ke ape ke. Itu jelah yang ade dalam kepala student medic nih. Subhanallah, Maha Suci Allah yang menciptakan kita dengan pelbagai variasi yang terduga dek akal yang cetek.

Maka, pertemuan yang dinantikan telah tiba. Terasa dada begitu sesak dan nafas seakan terhenti bila mana Prof Symonds mengumumkan kematian seorang rakan seperjuangan! Innalillahi wa-inna ilaihi roji'un - Sesungguhnya dari Allah kita datang dan kepadaNya juga kita akan dikembalikan. Apatah lagi bila diberitahu bahawa kematiannya dalam keadaan yang mencurigakan. She was found dead at her home on Monday morning in a very suspiscious condition. No one knew about it, no one realised that she was dead. Not until Monday morning.

Astaghfirullah al-'azim - Aku memohon ampun dari Tuhan yang Maha Agung. Tidak terduga dek kita, pada usia apa sekalipun maut akan datang menjemput. Masih lagi dalam keadaan terkejut, semua pelajar di dalam dewan itu senyam membatu. Masing-masing menerawang dalam dunia sendiri, ada yang mencari asbab kematiannya, ada yang masih terkial-kial cuba mengingati si mati.

Begitulah kematian, tak siapa boleh meneka tak siapa boleh mengelak darinya. Saat kita akan tiba. Benar, mengingati mati itu adalah satu penyucian jiwa tetapi sedikit sekali yang melakukannya. Nabi SAW pernah bersabda, "Hendaklah kamu memperbanyakkan menyebut perkara-perkara yang akan melenyapkan kelazatan (mati)." Kerana dengan mengingati mati, kita akan sentiasa bersiap-siaga untuk hari akhirat kelak. Tapi, siapa suka ingat pada mati setiap masa? Suka ke?

Ramai juga manusia yang saban hari disibukkan dengan urusan dunia seolah-olah esok hari adalah satu kepastian, padahal esok hari atau minit seterusnya adalah satu kemungkinan. Kepastian hakiki hanyalah kematian! Manusia seolah-olah merasakan mereka boleh lari dari kematian yang satu hari kelak pasti akan datang. Dan waktu itu nanti, pasti akan terasa pedih yang teramat hingga tidak tertahan oleh jiwa-jiwa yang jarang0jarang mengingati Allah. Azab Allah itulah yang amat pedih! Kita tahu kepedihannya, tapi apakah kita merasai firman Allah sebenar-benarnya? Apakah kita menerimanya dengan sepenuh hati dan perasaan?

"Katakanlah, sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya itu, tetap akan menemui kamu, kemudian itu kamu akan dikembalikan kepada Tuhan yang mengetahui segala yang tersembunyi dan yang nyata, maka Dia akan memberitahu kamu apa yang pernah kamu lakukan."
Al-Jumu'ah: 8

Ayuhlah kita mabil iktibar!

** Berikut adalah keratan akbar berkenaan kes di atas: http://www.theherald.com.au/news/local/news/general/hunter-death-in-bath-puzzle/1800863.aspx

Hunter death in bath puzzle

13 Apr, 2010 04:00 AM

MYSTERY surrounds the suspected drowning of a seemingly healthy young medical student found dead in her bath.

A flatmate found the 22-year-old's naked body in the bathroom of their rented Hamilton home on Sunday night.

Although toxicology results will not be known for some time, forensic pathologists yesterday gave a preliminary finding of drowning as the cause of death.

The autopsy results have failed to solve the mystery of how the University of Newcastle second-year student, who had no history of medical problems and was mentally stable, actually drowned.

There was no evidence of injuries on the woman's body, ruling out foul play, and nothing was discovered in the house that could help investigators pinpoint a reason for the death.

Pathologists have yet to find evidence she had suffered a seizure.

She was not known as a drinker and did not take social drugs.

Newcastle City detectives will continue interviewing friends and family this week in a bid to unravel anything that could point to how she died.

The woman, who moved from the Australian Capital Territory to study at Newcastle, had lived in the well-kept Denison Street house with her brother and another man.

Although the body was found about 8pm, the time of death is still unclear because her immersion in the water could alter the normal processes.

But there were some indications, including the fact that rigor mortis had set in, which suggested the body had been in the bath for some time before being discovered.

The bathroom light was the only one switched on in the house, suggesting she may have taken the bath during daylight hours and not the previous night.

And her laptop computer was on nearby.

No comments:

Post a Comment