Wednesday, February 15, 2012

Kalau begitu, lebih baik berDIAM..

Kadang-kadang, kita manusia ni slalu nak bercerita dengan manusia macam-macam benda. Sampaikan bab-bab kecik-kecik macam makan ape hari tu pun nak cerita! Hebat kan kuasa saiko manusia-manusia ni, sampai boleh buat sapa-sapa je bercerita dengan derang..sape-sape boleh buat tu, moh ler kite tabik spring kat die!! *toing*

Tapi, dalam kita sibuk nak cerita tentang betapa hebatnya orang-orang tu mensaiko manusia untuk bercerita kat derang ape kate kite tengok balik diri kita. Rasenye macam lebih baik je daripada tengok sangat pada kelebihan orang lain tanpa kite ni sedar kelemahan kite kan? Agak-agak la kan, kite ni golongan yang mane eh? Yang berjaya mensaiko orang lain tok cerita kat kite ke golongan yang sebok cari manusia-manusia hebat ni tok bercerita??

Jom la kite letakkan diri kita dalam posisi orang yang suke bercerita tu..tak nak cerita panjang, tapi nak ajak diri sendiri muhasabah balik. Sebenarnye, kite ni suke sangat bercerita kat orang lain sebab ape la agaknye kan? Padahal kite tau je Allah tu ade, sentiasa nak dengar kite cerita sume masalah kat Dia. tapi, sombong betul kite ni sebab asek cari manusia gak untuk bercerita. Ape la yang ade dalam hati kite mase tu kan?? Ape kite rase Allah tu kedua ke? Ape kite rase dengan cerita banyak benda segala macam ngan makhluk Allah tu hati kite boleh tenang balik? Betul ke macam tu? Ke kite je perasan boleh jadi cam tu?

Sebenarnya, dengan kita banyak sangat bercerita ni tak bawak ke mane pun kalau bukan kepada Allah. Kadang-kadang, perangai kite yang macam ni boleh menjauhkan hati kite dengan orang yang kite bercerita dengan tu. Sedar tak sedar, macam-macam boleh jadi bile kite memilih untuk bercerita benda-benda 'picisan' kat manusia. Kita tau je yang kite ni takde kuasa nak kawal telingan dan hati orang yang mendengar tu untuk faham kite. Untuk sabar je dengar bebelan kite ni tiap-tiap hari. Bukan dalam bidang kuasa kita pun kan? Tapi, kite masih jugak nak cerita kat manusia yang dah ambil dan buka hati kite untuk bercerita kat die. Tanpa kite sedar, entah-entah benda yang kite cakapkan tu adalah benda-benda yang langsung sikit pun tak berfaedah. Bukan saja tak berfaedah untuk kite malah untuk orang yang sudi mendengar bebelan kite tu walaupun sebenarnye die dah penat nak dengar.

Maka, hari ni belek-belek buku kecik yang ade hadis 40 ni. Terbelek satu hadis yang hari ni, alhamdulillah jadi peringatan yang baik buat kite semua. Bahagian pertama hadis ni sangat menyentap jiwa dan emosi. Rase-rase macam boleh menangis sekarang jugak je bace balik hadis tu. Betapa sesungguhnya kite semua dah jauh dari Allah. Makin banyak kata-kata yang memakan usia kite yang tak banyak ni kite keluarkan. Padahal dah banyak kali kite diingatkan, "diam itu lebih baik".

Daripada Abu Hurairah r.a. sesungguhnya Rasulullah s.a.w. bersabda, "Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhirat, hendaklah dia berkata yang baik atau diam. Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhirat, hendaklah dia menghormati tetangganya. Dan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, hendaklah dia memuliakan tamunya." (HR Bukhari & Muslim)


Mungkin dah tiba masanya, kite muhasabah. Betapa jauh hati kita dari Allah. Sebok bercerita kepada manusia, padahal bukan manusia pun yang memberikan ketenangan pada kite. Bukan manusia pun yang sudi mendengar sebenar-benarnya untuk kite. Banyak sangat dah kite cakap, sampaikan manusia pun dah tak sanggup nak dengar. Dan dah mula bagi komen itu dan ini, mencari ruang salah silap kita dan membuktikan kepada kita sendiri setiap kelemahan dan kekurangan kita. Betapa dahsyatnya kesan yang kite bagi kat manusia-manusia hebat mensaiko ni, sampaikan kite menjadi mereka mangsa-mangsa bebelan kite. Sampainya hati kite ni, menipiskan kesabaran derang. Astaghfirullahal'azim...

Kalau begitu, lebih baik aku berdiam saja~~

No comments:

Post a Comment