Thursday, February 2, 2012

Psychiatry yang mengejutkan!

Alhamdulillah, sudah hampir 2 minggu aku meneruskan kehidupan di Mental Health Unit bertempat di Mater Hospital, Newcastle. Bukan sebagai pesakit, tapi sebagai seorang pelajar yang mahu tahu erti istilah bombastik, 'Psychiatry'.

Bayangkan, dengan pengalaman 4 minggu di Year 2 bergelumang dengan dunia Psychiatry, aku awal-awal lagi telah meletakkan label 'bosan' untuk rotation kali ini. Padahal, belum terbukti lagi kehebatan dan keistimewaan Psychiatry pada kaca mataku yang keanak-anakan ini. Hakikatnya, tidak banyak yang dapat aku lakukan di dalam unit ini. Sangat limited!

Student lain dapat pengalaman mengambil darah dari para pesakit, aku hanya duduk saja-saja mendengar si doktor menemubual pesakit di bilik berkunci. (hehe) Ada kalanya, aku terlelap beberapa saat. Bolehkah anda bayangkan betapa 'bosan'nya hidupku di alam kecil itu. (hehe)

Tapi, ada suatu keistimewaan yang dapat aku rasakan di dalam kebosanan yang melanda itu! Sesuatu yang tidak akan aku dapat hanya dengan membelek helaian-helaian kertas pada buku Psychiatry yang tebal itu. (Hampir 3 kilogram kot!) Psychiatry does not only teaches us about the weird diagnosis, or the weird characters of our patient but it is actually more than that!!

It teaches us about who human beings really are! We claimed to know ourselves everyday single day but we never actually understand the human minds. We thought that all human should be acting so and so if they do this and this. Yeas, I know. It's as simple as it sounds but the reality is not as such.

Allah has created us different to each other. None of us are 100% or even 99% similar! We're different!! And we're totally different here! (am pointing to the head..hehe) I was one of those who doesn't believe that such psychiatric disorders exist in the Muslims. And I was one of those who thought that Muslims should always acted as prescribed even after a major crisis occured. But, I have always neglected a true fact about humans...

WE ARE AFFECTED BY THE THINGS EVOLVING AROUND US VERY EASILY REGARDLESS OF HOW SIMILAR OUR GOAL IN LIFE IS!

This is such an amazing subject, so I might be able to learn more about who human beings really are. Allah has created us different to each other. We don't have the right to label other people this and that unless we really understand what's in their mind.

OK, enough babbling! Sorry, terswitch bahasa pulak. Overall, Psychiatry menarik!!!!! :D Sebelum mengakhiri entri kali ni, nak share satu hadis yang menambat hati untuk minggu ini insyaAllah..

Janganlah kamu saling dengki saling menipu, saling marah, dan saling memutuskan hubungan. Dan janganlah kamu menjual sesuatu yang telah dijual kepada orang lain. Jadilah kamu hamba-hamba Allah yang bersaudara. Seorang muslim adalah saudara bagi muslim yang lainnya, tidak boleh menzaliminya dan mengabaikannya, tidak mendustakannya dan tidak menghinanya. Takwa itu di sini (seraya menunjukkan dadanya sebanyak tiga kali). Cukuplah seorang muslim dikatakan buruk, jika dia menghina saudaranya yang muslim. Setiap muslim atas muslim yang lain, haram darahnya, hartanya dan kehormatannya. (HR. Muslim)


Jazakumullahu khair for reading ;)

No comments:

Post a Comment