Wednesday, August 3, 2011

Ramadhan bermula lagi

Ahlan wa sahlan Ramadhan!

Lambat sikit tulis entri to welcome the blessed month, the Ramadhan!!
Okeh, make it short..kalo tak nanti panjang lak membebel kat sini..! ^^

Bersempena Ramadhan yang mulia ini, saya ingin mengucapkan selamat menghidupkan bulan tarbiyyah walau di mana jua anda berada..baik di bumi Kangaroo, mahupun di bumi Kiwi, mahupun di bumi Malaysia yang bertuah itu!

Hmm kadang-kadang kita lupe, sepatutnye kite masuk ke dalam Ramadhan dengan jiwa yang bersih dan penuh kesungguhan untuk mensucikan diri. Ada seorang ukhti menekankan betapa kita ni kurang sensitif dengan perihal hati. Kenapa die cakap camtu yer?? Terpikir-pikir jugak kepala otak ni bila mana statement tu dikeluarkan..

Rupa-rupanya, sedar tak sedar kite selalu terlupa untuk memasuki bulan Ramadhan dengan satu pembaharuan. Dengan satu jiwa baru, 'the purified heart'! Jarang kan kite cuba sedaya-upaya mensucikan diri dari segala dosa dan segala salah silap sesama kita?

Bila ditanya, sudahkah kita minta maaf daripada mak ayah sebelum mula puasa? Pasti ramai yang akan ternganga!

"Cam plek je soklan nih!"
"Erk?? Mintak maap bukan ke hari raya je??"
"What?? Maap?? Bulan pose bru kot, beb!!"

Hmm betapa ruginya kita tika mana kita tidak memasuki bulan Ramadhan yang penuh barakah ini dengan jiwa dan diri yang bersih suci. Terasa seperti tak pernah pulak buat ikhtiar yg terbaik untuk mencari keampunan Allah dan kemaafan manusia lain. In particular, kemaafan orang lain!!

Baiklah, sebelum membebel lebih panjang moh kite proceed to my version of short intro to Ramadhan this year! Hoping that this year, we're gonna share a lot of experiences be it good or not so good. Err...actually my version of Ramadhan is....err...errr...SURPRISE!!!

Anyways, selamat menghidupkan Ramadhan Mubarak ini dengan jiwa yang bersih. Semoga setiap pembaharuan yang dibuat kali ini akan berkekalan sampai bila-bila dengan izinNya. Salam kemaafan dariku buat semua! Bersama-sama kita memasuki Madrasah Tarbiyyah ini dengan jiwa yang murni!

Salam Ramadhan,
Raudhatul Ansar

No comments:

Post a Comment