Sunday, May 8, 2011

Tibe2 teringat kat Atok!!

Tibe2, 2-3 menjak ni kan.. asyik laa teringat ngan rumah yg jauh di sana.. jarang gak teringat rumah nih.. hehe.. iskh3, heartless Mynna!

Tang2 ni jugak, tiba2 asyik teringat masa2 kecik.. masa2 asyik dok keluar rumah gi skolah dulu2 tu.. tiap2 weekends mesti nak gi skolah.. takleh tahan tol dok umah.. siannyaaa laaa mak ngan bapak.. A-dek, Yaya ngan adek.. ape laa derang rase mase tu ep?

Time2 ni jugakla, asyik dok teringat ngan kawan2 lama.. kawan2 yang slalu tanya khabar dulu2.. yg slalu ajak silat dulu.. ajak maen basket laa.. gi sane gi sini laa.. tapi, derang ni tak penah ajak gi buat benda yg aku tak suke.. hehe.. bagus tol kawan2 memahami prinsip hidup nih.. rindu tiba2..

Pastu, 2-3 hari ni pulak slalu cerita pasal perasaan dan manusia.. memang takleh dipisahkan.. pastu, ade pulak ditakdirkan Allah tibe2 rindu pulak kat arwah atok.. atok yang paling best skali lam hidup aku! Atok yang slalu 'backing' kitorang kalau ade orang cakap bukan2.. Atok ni jugak yang slalu amik aku kat skolah.. dari tadika sampai die meninggal..

Terasa cam nak share kisah Atok paling disayangi selama nih.. orangnya da takde.. tapi, rase cam die dekat sangat ngan aku.. walaupun da lame tak jumpe Atok.. Atok ni special bukan sebab die atok aku je.. tapi, rasenye banyak benda2 hidup ni blaja ngan atok.. walaupun mase tu kanak2 riang lagi.. eh, ye ke kanak2 riang?? hmm, ye kot.. hehe..

Meh kite mule citer mase aku kecik2.. zaman aku kecik2 dulu, kitorang dok umah Atok.. mak ngan bapak keje memanjang! (panggilan utk parents tau..) So, mase umo cam 3-4 tahun aku da ditinggalkan kat umah ngan Atok ngan nenek.. derang ni laa yang jage aku.. nenek suke makan nasik kosong ngan garam batu tu.. (taktau laa korang tau ke tak garam best nih!) Jadi, aku pon join laa nenek makan!! Sodap!! Sedap sangat sampai taknak makan lauk laen.. betapa kuatnya laa kesan garam tu pada aku.. hehe..

Ha, pastu.. bile mak ngan bapak gi keje.. aku dok maen kat umah Atok.. kadang2 Atok suke bawak aku jalan2.. dulu2 slalu die bawak makan kat kedai2 roti canai.. pastu, singgah kejap kat pasar daging jumpe arwah adik Atok.. derang ni, ngam laa jugak.. pastu rupenye same! (name pon adek-beradek!) tapi, yang bestnye.. adik kpd Atok aku ni panggil die abang! Mesti korang cam pelik kan, amende laa yg aku excited sangat ngan situasi normal cam tu ep.. sbb nyer, adik2 beradik ayah aku tak panggil camtu! Semua panggil name je! Wah, amazing tol bile aku dengar derang borak2.. bile aku ade je, mesti derang cakap kat aku..

"Rajin2 tau. Blaja baik2, nnt leh gi blaja jauh2!"


Waaaa, tau tak ape aku balas?? Mesti laaa tersipu2 malu pastu lari blakang Atok!! hehe.. adoi, malunya teringat kisah2 nih.. tapi, nasihat ni jugaklaa yg aku ingat sampai sekarang.. ntah la ek.. kenape aku ingat pun aku tak tau..

Kadang2, bile dok umah Atok aku slalu maen kucing die.. tapi, dulu2 aku benci sket kat kucing nih.. hehe.. tp sejak satu kesah yang menyedihkan, aku pun memaksa diri menyukai kucing.. bile benda tu jadi, mak aku naik angin giler2.. sampai nak buang aku kasik makan kat buaya laa.. macam2 laa kan pompuan.. emosi tahap giga gak aa bile marah.. (padanlaa aku pon cenggitu dulu..amik gene mak aku kot..) Anyways, Atok ngan bapak aku tetap 'cool' padahal benda yg aku buat tu sgt laaaaaaa tak patut dan tak boleh!!! Tibe2 aku rase disayangi oleh kedua2 lelaki yang backing aku nih.. huhu.. (dah2, fokus pd cerita asal!!)

Haaa! Bile aku da masuk tadika, mak apply laa utk aku masuk tadika cina!! Yeay! Gembiranya aku ngan mak!! Syok laa, dapat masuk tadika Wan Chu! Tapi, menyedihkan utk kitorg.. ade pulak family member bapak tak setuju.. cakap itu laa.. cakap ini laa.. takut aku xreti cakap melayu laa nnt.. maca2 laa.. tapi, Atok tetap kate "OK" je..! Jadi, aku pun proceed masuk tadika tu.. mase tu, mak keje sangat kuat! Slalu overtime! Slalu balik lambat.. Bapak pulak, slalu sangat travel masuk hutan.. kadang2, tak balik sebulan.. tak balik 2 bulan.. dok travel ngan orang ofis die.. ade jugak teringin nak join, tapi tak boleh pulak.. kang kena makan buaya, sape nak tanggung?? Jadi, Atok laaa jugak yang kena amik aku balik tadika.. kadang2 naek beskal tua die.. kadang2 naek kete tua die.. banyak kali gak kena tolak kete tu.. hehe..

Masuk skolah rendah pun cam tu jugak! Pergi skolah, mak anta sampai darjah 1 je.. lepas2 tu, kena naek bas ngan makcik cina nih.. mase tu da dok umah sendiri.. da x duduk ngan Atok.. tapi, dekat je umah kitorang ngan Atok.. 10 minit jalan je.. haa, pagi2 gi skolah Subuh pun tak masuk lagi.. kadang2 tak sempat nak makan.. tapi xpe.. ade gula2 kat kantin.. leh beli tok breakfast.. hehe.. sungguh tak sehat pemakanan mase tu.. waktu skolah rendah ni, Atok slalu amik aku bawak balik rumah die.. kadang2, kalau ade training lari2 aku makan kat umah kawan.. sebab xde makanan.. hehe.. bahagia gak waktu tu..

Tau tak? Atok aku ni special sangat sebab die slalu ade ngan aku mase aku takde sape2 nak maen.. takde sape2 nak kacau.. takde sape2 nak sakat.. kadang2, mak takleh nak amik aku kat skolah balik umah tengah hari.. tapi, disebabkan mase tu xde henpon.. aku pun tak tau laa yang mak takleh nak amik.. huhu.. sayu.. tapi, seb baik mase tu Atok ade lagi.. kalau kelas abes lam kol 1240 tgh hari, aku mesti tunggu je kat skolah tu sampai laa kol 3 ke.. kol 4 ke.. pastu, tibe2 je Atok muncul.. bawak kete buruk die.. die pon gi cari aku satu skolah.. die da tau da aku suke lepak katner kalau takde orang amik.. kat blakang skolah, dekat2 kelas2 lame.. hehe.. spot feveret! Sbb leh tangkap anak katak.. ^_^

Zaman tu, kalau kasut skolah koyak.. Atok tak tanye pon kenape? Die tak tanye pun kalau aku nak kasut baru ke tak? Yang aku ingat, die ajak je aku kuar gi tempat favorite die makan bubur kacang ngan cakoi.. pastu tros cari kasut skolah baru..!! Yeay! Budak2, mesti la happy kan?? Pastu, Atok slalu cakap kat aku mase aku skolah rendah.. "Naa, blaja betul2 tau. Rajin2, jangan cepat give up. Nnt da besar leh blaja oversea.." Nah, dialog ni laaa yang menukar persepsi hidup aku mase kecik.. mase aku masok skolah rendah je, Atok da start cakap pasal benda2 oversea nih..! Jadi, aku pun otomatik letak lam kepala..

"Aku nak gi oversea! By hook or by crook!"


Sejak aku dok ngan Atok nih, banyak die ajar aku solat2 sunat.. Die ajar solat tahajud.. Nenek pun penah cakap, kalau rajin solat tahajud nnt Allah kasik je ape kite nak.. aku pun, cam biase percaya laa habis-habisan cakap Atok ngan nenek.. tiap2 malam, aku tido awal.. lam kol 9 camtu.. pastu suro mak kejutkan kol 12.. sbb nenek kate kena tido dulu baru leh kire tahajud.. jadi, hari2 laa aku buat camtu.. hehe.. sampai laa satu ketika....

*****

Atok tibe2 jatuh sakit. Tak tau kenapa. Da la sejak dua menjak ni, die tak amik dah aku dari skolah. Parents aku cakap kesian kat Atok. Mase tu, dekat2 nak puasa. Ade laa sebulan gitu lagi nak puasa. Die koma, tak sedar2. Aku ngan cousin aku sumer sedih. Mak aku pun same sebab die penah citer kat aku, Atok aku ni one in a million. Mak aku pun penah cakap, Atok aku ni ayah mertua yang paling best! Mungkin sebab mak aku takde ayah kot mase die membesar.. besar tol nikmat Allah bagi kat aku ngan adik2 aku..

Mase doktor tu betau prognosis (chances utk Atok survive ke tak), aku join skali meeting tu. Dan dengar la diagnosis dan segala-mala yang doktor tu citer kat adik-beradik ayah aku. Walaupun tak faham die cakap ape, tapi aku leh ingat lagi dialog doktor tu!!

"Minta maaf, kami tak boleh buat ape2 utk ayah encik. Peluang untuk die hidup lepas coma ni, sangat kecik. Kalaupun die bangun dari koma ni, kalau kena sekali lagi.. mungkin peluang utk hidup tu takde dah............" banyak lagi die cakap.. termasuk laa citer pasal penyakit atok yang memang xleh disembuhkan.


Jadi, sejak hari tu.. kitrog buat pakatan (sebenarnye, orang2 dewasa je tapi aku join jugak.. hehe.. budak kecik yg menyebok..) untuk take turn jage atok.. Aku mase tu skolah darjah 3. Tahun ni, kire first time aku pakai tudung kat skolah. Ingat lagi, Atok kate comel.. walaupun mak tak kasi pakai. hehe.. lame jugak Atok koma. Dekat sebulan jugak la. Hari2 aku ikut ayah aku gi hospital. Taknak miss tengok muka Atok sebab mase tu dah tau, mungkin takleh nak jumpe Atok lame. Bila2 mase je Atok leh pegi.

Tibe2, beberapa hari sebelum puasa Atok bukak mate! Bapak pun dengan gembiranya betau aku sebab die tau kot aku slalu tanye pasal Atok. Pastu, alhamdulillah Atuk sempat puasa sebulan. tapi, lepas koma tu Atok da berubah sket. Die da tak ingat name kitorang, cuc2 die. Bile jumpe Atok je, sure nenek introduce balik nama2 kitorang sambil nangis2. Aku pun sejak kejadian tu, takleh nak tengok muke Atok da. Die selalu lam dunia die sendiri. Kalau tengok je Atok, rase sedih. Tengok je die senyum, lagi rase sedih. Tapi, takkan nak nagis depan die pulak kan?? Da die senyum, buat pe lak nak nangis? Pelik laa pulak parents ngan nenek aku tengok kang.

Tapi, die sedar tu tak lame. Kejap je. 2 Syawal, Atok kena serang sakit lagi. Kali ni, sumer orang da takleh tahan. Sebab doktor penah pesan, kalau kena lagi chances die meninggal sangat la tinggi. Malam ketiga Atok kat hospital (malam ke-5 Syawal), aku dok ngan Atok. Petang tu aku tolong2 sapukan darah yang keluar dari hidung ngan mulut Atok. Tenang je aku tengok muke die. Darah yang aku sapu tu pun, terasa je suamnya. Tibe2 aku terpikir nak cakap something kat telinga Atok. Nenek baru je pesan tadi, cakap la something kat telinga Atok. Die dengar je. Cakap la sebelum takleh nak cakap dah. Tapi, ntah la kenape la aku taknak cakap jugak satu benda nih! Aku bisik kalimah syahadah je kat telinga Atok. Itu je! Pastu, lam kol 9 malam aku kena balik sebab dak kecik takleh dok spital malam2. Maka, berlalu lah aku pergi balik umah ikut pakcik aku.. dengan rasa berat hati.. ade lagi yang aku tak buat hari tu..

Jadi, balik2 umah je aku pon tros gi dapur..! Lupe sat kisah kat hospital.. tapi tak lame kemudian, lam 10 minit gitu.. telepon rumah pun bunyi2. Mak aku yang angkat telepon malam tu. Tapi, aku dok je sebelah mak.. nak dengar die borak ape (aku kan suke dengar orang bercakap..hehe) Yang peliknye, tibe2 mak nangis! Aku pun cam berdebar2 da..

"Mak, kenape? Kenapa nangis?"
"Atok kau da x%$&*^GFB.." tibe2 aku tak tangkap ape yang mak cakap sebab die nangis2..sempat dengar perkataan Atok je.
"Atok da sedar??" tibe2 aku cam excited sebab ingatkn itu yg mak aku cakap.. aku da nak mula lompat2 tapi skali lagi mak aku ulang...

"Atuk da takde..."

Dunia pun tiba2 jadi gelap. Ruang tamu rumah tu pun tibe2 jadi sunyi. Leh dengar suare orang nangis je. Aku tak tau la kenapa malam tu aku emo.. Boleh pulak aku marah mak aku.. aku leh cakap mak aku menipu! Ingat lagi ape aku cakap kat mak, "Mak penipu! Atok ade lagi la! Baru je kejap tadi orang kat hospital!"

"Mak tipu! Atok ade lagi!" berkali2 kot aku ulang. Sampai la ayah aku balik tengah malam tu, dan ajak kitorg gi umah Atok. Sebab esok nak kebumikan dah. Malam tu jugak aku dok je tengok muke Atok kat bilik die. Esok takleh tengok dah muke Atok live. Esok da takde dah jumpe Atok!

Sejak Atok takde, takde la orang nak senyum hari2 kat aku.
Sejak Atok takde, takde orang nak bawak aku naek beskal gi pasar.
Sejak Atok takde, takde orang da nak citer kat aku pasal Mekah.
Sejak Atok takde, takde da orang jemput aku kat skolah.. pastu tolak kete sebab keta takleh start.
Sejak Atok takde, takde orang nak 'backing' aku kalau tak dapat nombor 1. Ingat lagi hari tu, Atok peluk aku sebab dapat nombor 3. Die kate takpe, walaupun mak da naek bengis.
Sejak Atok takde, tak boleh da nak panjat2 pokok manggis kat kebun. Sebab Atok takde nak jage kebun dah.
Sejak Atok takde, xde orang yang leh dikacau mase tido. Mase tu slalu kacau muke Atok mase Atok tido. Orang lain tak kasi kacau muke derang. Atok je yang kasi.
Sejak Atok takde, takde tempat da nak manja2. Semua kena jadi serius. Semua kena jadi kuat.
Sejak Atok takde, aku slalu nangis kalau teringat kat Atok.. sekarang pun tengah nangis.. banyak lagi nak tulis pasal Atok.. tapi tak boleh.. sebab dah nangis lame sangat ni..

2-3 hari ni teringat kat arwah Atok.. ade budak baik ni, die cam suke hospital. Tak tahu la nape.. tibe je teringat kat Atok bile dak baik nih cakap die da lame tak gi spital. Last skali jumpe Atok bernafas, mase kat hospital kan? Mase tu nak cakap something, tapi tak tercakap.. nak tau tak? Sampai sekrang aku menyesal.. mase Atok ade, taknak cakap. Konon segan, konon macho la. Lepas Atok takde, baru menyesal tak sudah.

Saya saaayaaanngg Atok!
Sayang sangat-sangat!!
Sebab Atok la saya nak jadi doktor!!!
Sebab Atok laa saya nak blaja tinggi2!!!!
Sebab Atok laaa saya nak sangat gi oversea!!!!

Atok tak sempat tengok cucu die gi oversea.. tak sempat pun nak tengok adik2 kesayangan cucu Atok nih.. Adoi, tak tahan daa nih!!!!

Kena stop dulu entri nih... kena tunggu stabil baru leh sambung balik nih.. hehe.. air mata ni cam tanak berenti lak tibe2... kalau la Atok lagi lagi kat sini... mesti nak cakap ngan Atok banyak2... nak peluk Atok erat2...

Mesti kamek nak madah ngan kitak, Kamek sayang kitak Nek...!

Doakan la aku leh balik ujong tahun ni, nak gi lawat kubur Atok.. lame da tak jenguk.. lame da tak doa utk Atok..

-END-

p/s: Kawan2, jangan hesitate utk meluah rasa sayang kat seseorang kalau hati betul2 sayang.. luahkan sementara masih ada waktu.. tapi, kena ikut syarak yer ;)

No comments:

Post a Comment